Annelies van Poelgeest, Auteur, Belijdenis

Over winnen en overwinnen – Annelies van Poelgeest

Gek genoeg weet ik niet meer precies waar het was. Maar wat ik nooit vergeet, zijn de woorden die me raakten. De Bijbeltekst kende ik al, maar had mijn hart blijkbaar nog niet eerder bereikt. Tot dan. Ik was nog student en dacht regelmatig na over de tijd na mijn studie. Tijdens de colleges ging het veel over leidinggevende posities, het bereiken van hoge omzet en het maken van grote impact. Niet gek bij de studie bedrijfskunde. Maar het gaf me vaak een dubbel gevoel. Ergens sprak het me aan en ergens wist ik niet goed of dat nou was waar ik mijn tijd aan wilde gaan spenderen.

Toen hoorde ik de woorden van Jezus, die onder andere staan in Mattheüs 16 vers 26: “Want wat baat het een mens, als hij heel de wereld wint en aan zijn ziel schade lijdt?” Ik wist het direct en het dubbele gevoel verdween. Er is in principe niets mis met carrière maken, geld verdienen of veel impact maken. Waar het om gaat, is de intentie waarmee je dit wilt of doet. En ik wist meteen dat dat bij mij de zere plek was. Ik wilde zogezegd wel de wereld winnen voor mijzelf. En over de vraag welke plek God dan nog zou krijgen, had ik niet echt nagedacht. Maar het was me opeens duidelijk: als ik de wereld wilde winnen, zou mijn ziel schade lijden. De keuze was aan mij.

Misschien denk je dat nu het moment kwam waarop ik koos voor God. Maar dat moment had al plaatsgevonden. Een paar jaar eerder had ik belijdenis van mijn geloof gedaan, voor God en de kerkelijke gemeente waartoe ik behoorde. Ik beleed Wie God voor mij was en dat ik Hem wilde volgen. En vanaf dat moment ging het eigenlijk van kiezen vóór God naar kiezen mét God. Op de weg achter Jezus aan had ik steeds de keuze of ik met Hem meeging of toch mijn eigen route koos. Het dubbele gevoel rond mijn studie en toekomst verdween. In welke baan ik terecht zou komen, wist ik nog steeds niet, maar ik wilde gaan waar God mij wilde hebben. Achter Jezus aan, Hem volgen. Niet mijn eigen wil en leven koste wat kost vasthouden, maar het aan Hem overgeven.

Inmiddels ben ik ruim tien jaar ouder en geen student meer. Ik heb ook nooit een managementfunctie gehad. Wel is de langgekoesterde droom van een eigen boek in vervulling gegaan, het Gebedsdagboek, elke dag bij God. En onlangs, toen ik de tekst uit Mattheüs opnieuw hoorde, besefte ik dat ik ook nu weer een keuze heb. Wil ik de wereld winnen? Als ik groot durf te denken, dan hoop ik dat het Gebedsdagboek inderdaad de wereld, jouw wereld, gaat winnen. Niet om mij als auteur groot te maken, maar wel om jouw relatie met God te laten groeien en jouw ziel te voeden.

Steeds meer ben ik de rol van gebed gaan ontdekken in mijn weg achter Jezus aan. En het is mijn verlangen dat ook jij ervaart hoe bijzonder het is om biddend en dankend met God in gesprek te zijn. Elke dag, op elk moment, mag je bij Hem komen, met alles wat je bezighoudt. In gebed mag je luisteren naar Zijn stem en wil Hij je helpen bij elke volgende stap die je mag of moet zetten. Hij maakte als Overwinnaar de weg vrij zodat jij in gebed tot God kunt gaan. De keuze is aan jou of je ook daadwerkelijk gaat. Zet de stap maar, over jouw onzekerheden, angst of excuses heen. Overwin het en ga in gebed met Hem Die niet de wereld wón, maar óverwon. Zodat jij niet zelf de wereld hoeft te winnen, maar mag vertrouwen op de Overwinnaar. En dan lijdt je ziel zeker geen schade, maar zul je groeien. Groeien in geloof en groeien in gebed!

Annelies van Poelgeest-Verdoold

Back to list

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *